واشر سر سیلندر چیست و نقش آن در سیستم موتور اتومبیل

واشر سر سیلندر چیست و نقش آن در سیستم موتور اتومبیل

واشر سر سیلندر فضای مابین سیلندر و سر آن را یکپارچه سازی و با آب بندی می کند و از این طریق مانع از انتشار گاز محفظه احتراق، نشت آب (از کانال های آب) و روغن (از کانال های روغن) می گردد.این واشر نقش عمده ای در سالم نگه داشتن موتور خودرو دارد زیرا که هر گونه نشت گاز از این محفظه موجب آسیب به موتور خودرو می گردد. این واشر از ترکیب مواد نسوز و لایه مسی، مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه فولادی تشکیل شده است.

نقش واشر سرسیلندر در اتومبیل

مهمترین وظایف واشر سر سیلندر به این شرح است:

  • آب بندی سیلندر : در حالت عملکرد موتور، فشار وارده از طریق سیلندر به موتور در  حدود ۷۰۰ spi است،( این فشار در موتورهای دیزلی به ۲ هزار spi نیز می رسد.) در این حالت این واشر که بین لوک موتور و سرسیلندر واقع شده است، موجب بهینه تر شدن حالت عملکرد سیلندر می شود.آب بندی سیلندر اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا در غیر این صورت نشت گاز را در پی دارد که موجب کاهش دقت موتور و بازدهی آن می شود. این واشر باید فشار و حرارت زیادی که ناشی از موتور است را تحمل کند. واشر های  فولادی و کامپوزیتی دارای یک رینگ ویژه آب بندی می باشند ولی واشر سر سیلندر های مسی برای نصب چنین رینگی به زحمت بیشتری نیازمند هستند.
  • هدایت مایعات : موتور خودرو و سیلندر نیازمند روغن موتور و ضدیخ (خنک کننده ها) هستند، نقش واشر سر سیلندر در این مورد ایجاد راهی ارتباطی میان موتور و سیلندر است تا این مایع ها بین آنها به گردش در بیاید.
  • حفظ و نگهداری مایعات : مسیر های مایع ضدیخ و روغن موتور تنها چندین میلی متر با یکدیگر فاصله دارند، واشر سر سیلندر با ایجاد مانعی میان این دو مسیر از ترکیب شدن مایعات با یکدیگر جلوگیری به عمل می آورد.

ویژگی های واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر مناسب باید ویژگی های زیر را دارا باشد:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت (پیشگیری از سوختگی ) – به همین منظور واشر سر سیلندر را معمولاً از جنس پنبه نسوز و یا فولاد و مس تولید می کنند.
  • مقاومت بالا در برابر فشار: امروزه به علت مقاومت بالا این قطعه را از جنس فولاد چند لایه می سازند. در گذشته از آزبست و گرافیت برای تولید این قطعه استفاده می شد.

چه عواملی باعث سوختن واشر سرسیلندر می شود؟

مهم ترین عوامل سوختن واشر سر سیلندر به این شرح است:

  • داغ شدن یا افزایش دمای بیش از اندازه موتور در اثر کاهش آب آن یا جوش آوردن موتور
  • قرار نگرفتن واشر سر سیلندر در جای خود ( برای این منظور لازم است واشر کاملاً صاف بسته شده و نوشته top بر روی آن بالا قرار گیرد و سمت مسی واشر بر روی بلوک سیلندر قرار گیرد.)
  • مسدود شدن مجرای آب در موتور
  • خنک نشدن آب رادیاتور ناشی از رسوب و یا نقص در پروانه
  • نقص فنی در ترموستات
  • نقص فنی در واتر پمپ
  • پیچ خوردگی شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور
  • اثر فشار وارده بر موتور در رانندگی طولانی مدت
  • نشتی آب از موتور خودرو
  • ایراد در جنس سر سیلندر
  • عدم استفاده از ضد یخ در تابستان
  • مشکل در عملکرد فن خودرو

چگونه می توانیم بفهمیم واشر سر سیلندر اتومبیل ما سوخته است؟

با توجه به نشانه های زیر می توانید به سوختن واشر سرسیلندر و نیاز به تعویض آن پی ببرید:

  • موتور در صبح ها با تاخیر روشن شده و پس از روشن شدن نیز دچار لرزش شده و دود سفید از آن خارج می شود.
  • کاهش آب رادیاتور در حالتی که سیستم خنک کننده سالم بوده و نشتی ندارد.
  • مشاهده روغن در مخزن رادیاتور
  • متورم شدن شلنگ های متصل به رادیاتور
  • شنیدن صدای شر شر آب از پشت داشبورد
  • خروج آب یا دود آبی رنگ از اگزوز
  • کاهش توان موتور خودرو
  • تغییر رنگ روغن موتور به شیری

هر چند مدت یکبار، این قطعه را تست کنید تا از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید. واشر سر سیلندر معمولاً به مرور زمان دچار آسیب می شود، ولی آسیب واشر امری جدی است و باید با ظهور نشانه های آن هرچه سریع تر برای تعمیر اقدام نمایید.

نکاتی مهم در هنگام ایجاد نقص در واشر سر سیلندر

در صورتی که متوجه شدید یا واشر سرسیلندر سوخته و یا احتمال این آسیب را می دهید با خودرو حرکت نکنید.زیرا می تواند احتمال آسیب را به شدت افزایش دهد. همچنین درحالتی که در حرکت هستید و واشر می سوزد  خودرو را متوقف نمایید. زیرا حرکت با چنین خودرویی احتمال آسیب به موتور را به شدت افزایش داده و موجب می شود به جای تعویض واشر مجبور به تعمیر و یا تعویض موتور شوید.

در حالتی که تعمیرگاه به شما نزدیک است و می خواهید با ماشین حرکت کنید، درب مخزن روغن موتور را باز نمایید تا آبی که با روغن مخلوط شده بخار شود. ولی بهترین حالت این است که از یدک کش برای طی کردن مسیر استفاده نمایید.

موتور خودرو قلب تپنده خودروی شما می باشد،سوختن واشر سر سیلندر می تواند زمینه ساز آسیب به این قطعه اساسی شود، به همین دلیل اگر تصمیم به خرید خودروی دست دوم دارید مطمئن شوید که سلامت واشر سرسیلندر در مرحله کارشناسی خودرو تایید شده باشد.

بهمن ۲, ۱۳۹۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *