علت تمام شدن صفحه کلاچ خودرو چیست و بهترین زمان برای تعویض آن

علت تمام شدن صفحه کلاچ خودرو چیست و بهترین زمان برای تعویض آن

صفحه کلاچ قطعه ای متصل به پدال کلاچ است، که با فشرده شده پدال ارتباط مابین این صفحه و فلای‌ویل قطع می شود، در نتیجه نیروی موتور به جعبه دنده و چرخ ها منتقل نمی شود. به همین ترتیب زمانی که نیرویی به پدال وارد نمیشود، مابین این صفحه و دیگر اجزاء ارتباط برقرار شده و خودرو حرکت می کند. انواع کلاچ ها شامل بدون لغزش، یک طرفه، اصطکاکی و هیدرولیکی می شود.

علت خرابی صفحه کلاچ چیست؟

این قطعه بسیار حساس بوده و در اثر سایش و دیگر عوامل به مرور زمان تحلیل می رود که این امر تحت عنوان تمام شدن صفحه کلاچ شناخته می شود، برخی از عوامل هستند که سرعت سایش را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند و باعث خرابی و کاهش عمر این قطعه می شود . که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فشردن مداوم کلاچ

برخی از رانندگان که تجربه کافی در این زمینه را ندارند،برای کنترل بیشتر خودرو به طور مداوم کلاچ را فشار می دهند که این امر موجب اصطکاک کلاچ می شود. برای پیشگیری از این امر توصیه می شود بعد از تغییر دنده پا از روی کلاچ بردارید.

رانندگی زیاد در ترافیک

معمولاً رانندگان در ترافیک برای جلوگیری از برخورد با خودرو جلویی، به طور مداوم پا بر روی کلاچ می گذارند. که این امر کاهش طول عمر صفحه کلاچ را به دنبال دارد.

تعویض نادرست دنده

نحوه فشردن صحیح کلاچ اهمیت بسزایی در طول عمر صفحه کلاچ دارد، برای این منظور لازم است پدال را تا انتها بفشارید و همچنین باید از رها کردن کلاچ تا قبل از تعویض کامل دنده پرهیز کنید. زیرا این امر علاوه بر کلاچ به سایر قطعات نیز آسیب وارد می کند.

شتاب زیاد

شتاب زیاد از دیگر عواملی است که موجب اصطکاک شده و عمر این قطعه را کاهش میدهد.

حرکت با دنده نامناسب

استفاده از دنده نامناسب از عواملی است که عمر این قطعه را کاهش میدهد، به طورمثال در سربالایی ها حتماً از دنده ۱ یا ۲ استفاده کنید تا فشار کمتری به خودرو و صفحه کلاچ وارد شود.

علت تمام شدن صفحه کلاچ

  • جا نخوردن درست دنده: اگر دنده به درستی جا نمی خورد یعنی صفحه کلاچ به اتمام رسیده است. این موضوع در رابطه با دنده ۱ شایع تر است.
  • سفت شدن پدال کلاچ: این پدال در شرایط طبیعی حالت فنری و ارتجاعی دارد. اما سفت شدن آن می تواند نشانه‌ی مشکل در این قطعه باشد. اما این مورد هنگام خارج شدن کلاچ از رگلاژ نیز اتفاق می افتد. از همین روی نیاز به بررسی های دقیق دارد.
  • نیاز به دنده سنگین: اگر در سربالایی های نه چندان تند، خودرو شما نیاز به دنده های سنگین دارد. این امر می تواند نشانه‌ی تمام شدن صفحه کلاچ باشد.
  • عدم تناسب در شتاب و سرعت با گاز: اگر با وجود گاز زیاد همچنان خودرو شما سرعت و شتاب مورد نیاز را ندارد، به معنای آن است که عمر صفحه کلاچ به اتمام رسیده است.
  • لرزش خودرو با شروع حرکت: هنگام حرکت خودرو و زمانی که اتومبیل در دنده ۱ قرار دارد، همزمان با رها نمودن کلاچ خودرو شروع به لرزش می کند. که می تواند نشانه ای  از تخریب این قطعه باشد.
  • صدای جا زدن دنده: اگر هنگام جا زدن دنده صدای ناخوشایندی از آن شنیده می شود، می تواند یکی از علائم تخریب صفحه کلاچ باشد.
  • پرتاب به عقب هنگام رها نمودن کلاچ: پدال کلاچ به طور عادی حالت ارتجاعی دارد ولی با اتمام صفحه کلاچ، پدال با شدت به عقب پرتاب  می شود.

بهترین زمان برای تعویض صفحه کلاچ

در کنار موارد ذکر شده ، بازدید صفحه کلاچ می تواند به شما در اعلام فرا رسیدن زمان تعویض این صفحه کمک نماید. در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده لازم است سریعاً برای تعویض این صفحه اقدام کنید. زیرا تخریب آن خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. در حالت کلی این صفحه باید بعد از طی ۲۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر تعویض شود. البته برخی شرایط مانند ترافیک و شرایط رانندگی می توانند این مسافت را افزایش و یا کاهش دهند.

 

اردیبهشت ۳, ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *