درجا کارکردن خودرو چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

درجا کارکردن خودرو چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

درجا کارکردن خودرو به معنی روشن بودن آن بدون حرکت است. بسیاری از افراد با این تصور که درجا کارکردن خودرو برای روشن نمودن و گرم کردن موتور لازم است، هر روز این کار را انجام می دهند، ولی خوب است بدانید که این تصور کاملاً اشتباه بوده و نه تنها سودی ندارد بلکه آسیب های جدی را به خودرو شما وارد خواهد کرد.

درجا کارکردن خودرو پس از یک مدت زمان طولانی روشن شدن

بسیاری از افراد اعتقاد دارند باید قبل از حرکت با خودرویی که در مدت زمان طولانی خاموش بوده است، آن را بدون حرکت روشن نگه داشت یا اصطلاحاً گرم کنند. در صورتی که این باور کاملاً غلط است. در خودروهای جدید، خبری از سیستم سوخت رسانی قدیمی و دریچه کاربراتور و کاربراتور نیست به علاوه این خودرو ها دارای سیستم پاشش سوخت انژکتوری بوده و دستگاه کنترل کننده موتور ماشین (ECU) میزان سوخت مصرفی خودرو در شرایط مختلف را تنظیم می کند. به همین منظور توصیه می کنیم به جای افزایش دادن سوخت مصرفی خود، در ابتدای صبح یا زمانی که خودرو به مدت طولانی خاموش بوده است، مدت زمان کمی را با سرعت کم و دنده های سنگین به حرکت ادامه دهید، تا خودرو به دمای مورد نظر شما برسد.

درجا کارکردن خودرو در ترافیک

درجا کارکردن خودرو در ترافیک امر بسیار شایعی است که حتما در ترافیک نظر شما را نیز جلب نموده است، بسیاری از رانندگان علت این امر را آسیب خودرو در استارت زدن های مکرر عنوان می کنند اما خوب است بدانید آسیبی که درجا کارکردن خودرو به محیط و خود وارد می کند بسیار بیشتر از استارت زدن است. درجا کارکردن خودرو مصرف سوخت را به شدت افزایش می دهد که این امر نه تنها موجب آلودگی هوا شده بلکه افزایش هزینه های سوخت را نیز به همراه دارد. در ضمن روشن کردن خودرو بدون حرکت موجب آسیب به پیشرانه آن می شود. از همین روی توصیه می کنیم جهت کاهش آلودگی محیط زیست و جلوگیری از آسیب به خودرو خود در ترافیک، خودرو را خاموش نمایید.

درجا کارکردن خودرو پس از طی یک مسیر طولانی

اعتقاد بر اینکه پس از طی کردن یک مسیر طولانی بایستی خودرو را روشن نگاه داشت در بسیاری از افراد وجود دارد، که این امر موجب گرم شدن بیش از حد موتور و افزایش دمای آن می گردد. در حالتی که خودرو در حرکت است از طریق جریان هوایی جلوی آن موتور خنک می شود اما در حالت ایستاده این امر امکان پذیر نیست. در این حالت برای خنک کردن خودرو، فن های برقی خودرو روشن می شوند که این امر آسیب به دینام ها، باتری و مدار برقی ماشین را به همراه دارد. پس نیاز به روشن نگه داشتن خودرو نیست از طرفی سازندگان خودرو های جدید فن های هوشمندی طراحی کرده اند که به دمای موتور حساس بوده و در صورتی که خودرو خاموش دمای بالایی داشته باشد، فن را در چندین مرحله روشن و خاموش می کنند تا دمای موتور را کاهش دهند.

در جا کار کردن خودرو و مشکلات ناشی از آن برای اتومبیل

درجا کار کردن خودرو اثرات مختلفی را بر روی قطعات  ماشین شما داشته و موجب کاهش عمر این قطعات می گردد . از همین روی توصیه می کنیم هیچ گاه خودرو خود را بدون حرکت روشن نگاه ندارید . مهمترین اثرات درجا کارکردن بر روی خودرو به این شرح است :

ترکیب شدن روغن و بنزین

تمامی خودرو ها به گونه‌ای طراحی شده اند که در حالت روشن بودن خودرو به مقدار کافی اکسیژن با بنزین ترکیب شود. اما زمانی که خودرو درجا کار می کند این روند دچار اختلال می شود زیرا مقدار اکسیژن لازم برای سوخت تامین نمی شود، نتیجه این اختلال کامل نبودن فرآیند سوخت و باقی ماندن مقدار بنزین درون سیلندر است. این بنزین از زیر رینگ ها وارد محفظه زیرین سیلندر موتور خودرو شده و با روغن موتور مخلوط می شود. در نتیجه روغن نمی تواند به وظیفه خود که روانکاری است به خوبی عمل نماید.

حرارت بیش از حد سیلندر

هنگام درجا کارکردن خودرو میزان گردش هوا در کاپوت کاهش پیدا می کند. در نتیجه دمای سیلندر به شدت افزایش می یابد و دچار آسیب می شود.

کارکرد بی وقفه خنک کننده ها

روشن نمودن خودرو بدون حرکت، افزایش دمای موتور را به همراه دارد که این امر نیاز به فعالیت مداوم خنک کننده را افزایش می دهد. در نتیجه روشن ماندن طولانی مدت فن ها یا خنک کننده ها آسیب آنها را به همراه دارد.

تحت فشار بودن سیستم برقی

همان طور که ذکر کردیم روشن ماندن خودرو بدون حرکت، موجب گرم شدن موتور و افزایش فعالیت فن ها می شود. اما خوب است بدانید این مورد نه تنها به فن ها آسیب وارد می کند بلکه سیستم برقی خودرو را هم دچار اختلال می کند.

صدمه به سیلندر توسط گازهای اسیدی

درجا کارکردن خودرو موجب می شود هنگام سوخت بنزین، اکسیژن کافی به آن نرسد و فرآیند سوخت به درستی انجام نگیرد. نتیجه این احتراق ناقص تجمع گاز و آلاینده های اسیدی در سیلندر است. این مواد مضر موجب آسیب به سیلندر و خورده شدن قطعات فلزی داخل موتور خودرو می گردد.

صدمه به اگزوز

روشن نگه داشتن خودرو آلاینده های بیشتری را در مقایسه با زمانی که خودرو حرکت می کند، تولید می نماید. این آلودگی های بیشتر کاتالیزورهای داخل سیستم اگزوز را مستهلک می کند.

خطا در خصوص موعد سرویس خودرو

در حالت معمول سرویس خودرو با توجه به کیلومتر خودرو انجام می شود. اما درجا کارکردن خودرو کیلومتر خودرو را تغییر نمی دهد اما این عمل کارکرد موتور، تسمه ها، روانکار هایی مانند روغن و گریس و قطعه هایی مانند پمپ روغن و پمپ آب نیز افزایش خواهد یافت که نیاز به سرویس را نیز افزایش می دهد.

فروردین ۲۴, ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *