برای سالم ماندن جلوبندی اتومبیل خود باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

برای سالم ماندن جلوبندی اتومبیل خود باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

جلوبندی اتومبیل یکی از قسمت های بسیار مهم آن به شمار می رود که نگهداری و تعمیر آن بسیار حائز اهمیت است. در واقع جلوبندی خودرو به قسمت زیرین جلوی خودرو گفته می شود. وظیفه این قسمت از اتومبیل تعلیق یا هندلینگ (خوش دستی) در چاله ها، دست اندازه ها یا پیچ های جاده می باشد.

جلوبندی اتومبیل قسمتی از سیستم تعلیق است در واقع می توان گفت این سیستم شامل چرخ ها و کمک فنر های عقب نیز می شود در حالی که جلوبندی اتومبیل تنها شامل قسمت جلوی اتومبیل است و شامل فرمان و میل فرمان می باشد. سیستم تعلیق خودرو قسمت مهمی از اتومبیل است که وظیفه برقراری ارتباط میان شاسی و اتاق خودرو با مسیر حرکت را بر عهده دارد. این سیستم موجب می شود سرنشینان خودرو آسایش و راحتی بیشتری را تجربه کنند زیرا مانع وارد شدن نوسانات حاصل از حرکت خودرو به سرنشینان می شود.

جلوبندی اتومبیل از چه اجزایی تشکیل شده است؟

مهمترین بخش های جلوبندی خودرو به این ترتیب است :

  • فنر ها: فنر ها شامل فنر تخت، فنر لول و فنر پیچشی است. فنر ها بخش بسیار مهمی در جلوبندی خودرو هستند که با جذب ضربات و ارتعاشات وارد شده به خودرو مانع از انتقال آن ها به شاسی می شوند.
  • کمک فنر: کمک فنر وظیفه کنترل نوسانات وارد شده به فنر را بر عهده دارد. زیرا در غیر این صورت فنر به علت دارا بودن خاصیت ذاتی تا مدت طولانی نوسان خواهد کرد.
  • طبق ها: بازو هایی که سیستم تعلیق را به شاسی خودرو متصل می کنند.
  • بوش و سیبک: سیستم تعلیق خودرو باید اتصالات بسیار محکمی داشته باشد.سیبک (گوی و کاسه) یکی از اجزای این سیستم است که علاوه بر اتصالات مقاوم حرکت چرخشی دارد. سیبک یک گوی فلزی است که به یک بازو متصل می شود،این گوی درون یک محفظه فولادی قرار گرفته که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده است و در آن نوسان می کند. بوش‌ عملکردی شبیه به سیبک‌ داشته با این تفاوت که در اتصال از نوع سیبک امکان حرکت دورانی در جهات مختلف امکان پذیر است، اما در اتصال از نوع بوش فقط دوران و چرخش در یک جهت ممکن است.

سیستم تعلیق اتومبیل به چند دسته تقسیم می شود؟

سیستم تعلیق دارای دو نوع متداول است که عبارتند از :

  • سیستم تعلیق مک فرسون: این سیستم بسیار متداول توسط شخصی با همین نام توسط شرکت جنرال موتورز طراحی شده است. در این حالت طبق (با اتصال بوش) به شاسی و به چرخ ( اتصال از نوع سیبک) متصل می شود. همچنین فنر و کمک فنر در قسمت بالایی طبق به چرخ متصل شده‌اند.
  • سیستم تعلیق دو جناغی: در این حالت فنر و کمک فنر بین دو طبق بالایی و عضو صلب پایینی قرار می‌گیرد. در سیستم دو جناغی مانند مک فرسون اتصال طبق‌ها به مجموعه چرخ با اتصال سیبک و اتصال آنها به شاسی خودرو با استفاده از بوش صورت گرفته است.

چگونه بفهمیم جلوبندی اتومبیل دچار نقص شده است؟

همان طور که در قسمت قبل نیز ذکر کردیم جلوبندی خودرو یکی از قسمت های مهم به شمار رفته و وظیفه برقراری تعادل و هندلینگ خودرو شما را بر عهده دارد. در نتیجه حفظ سلامت این قسمت از خودرو همانند تعویض روغن موتور یا ترمز بسیار مهم است. آگاهی از نقص در جلوبندی خودرو کار مشکلی نخواهد بود زیرا که راننده در صورت آگاهی از عدم تعادل اتومبیل می تواند به ایجاد این نقص پی ببرد. برخی از علائمی که نشان دهنده ی نقص در جلوبندی اتومبیل شماست به این شرح می باشد :

  • لرزش فرمان: این مشکل در سرعت های خاصی ایجاد شده و علت آن عدم بالانس در لاستیک ها می باشد.لرزش فرمان خودرو نشان دهنده ی اختلال در سیبک ها می باشد.
  • ایجاد صداهای نامتعارف: صداهای نامتعارف معمولاً زمانی که از دست انداز ها عبور میکنید، به گوش می رسند. ایجاد صدا به علت خرابی در کمک فنرها و میل تعادل است.
  • صدای سوت: شنیدن صدای سوت از چرخ ها هنگام دور زدن به علت خرابی در بلبرینگ چرخ ها می باشد.
  • انحراف خودرو : اگر خودرو شما به طرفین منحرف می شود، بی شک جلوبندی خودرو دچار مشکل شده است.
  • کشیده شدن فرمان به یک سمت: کشیدن شدن فرمان در اثر رها کردن آن برای چند ثانیه در مسیر مستقیم به وجود می آید.
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *