سیستم ترمز EBD و نحوه عملکرد آن در خودروهای جدید  

سیستم ترمز EBD و نحوه عملکرد آن در خودروهای جدید  

سیستم ترمز EBD از عبارت Electronic Brake force Distribution گرفته شده و به معنی تقسیم کننده نیروی ترمز بین چرخ ها می باشد. در گذشته سیستم ترمز مابین چرخ ها به یک اندازه تقسیم میشد اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرعت و شتاب خودروسازان به این نتیجه رسیدند که لازم است نیروی ترمز مابین چرخ ها به شکلی غیر یکسان تقسیم شود. سیستم ترمز EBD وظیفه کنترل میزان نیروی وارد شده به هر چرخ در هنگام ترمز گیری را بر عهده دارد.

سیستم ترمز EBD چیست؟

سیستم ترمز EBD نوعی کمک ترمز است که به عنوان مکمل سیستم ترمز ABS شناخته می شود. (هر خودرویی که دارای سیستم EBD است قطعاً سیستم ABS نیز دارد.) این سیستم نیروی الکترونیکی ترمز بین چرخ ها را متناسب با وزن وارد شده بر هر چرخ، بین چرخ های جلو، عقب، چپ و راست تقسيم می كند. در واقع می توان گفت این سیستم دارای سنسور هایی است که با توجه به شرایط مختلف حرکت خودرو، و بسته به فشاری که بر هر یک از چرخ ها وارد شده همچنین اصطکاک هر چرخ نیروی مناسبی را اعمال می کند که باعث بهبود عملکرد سیستم ترمز می گردد.

نحوه عملکرد سیستم ترمز EBD در خودروهای جدید

این سیستم بر حسب وزن هر چرخ نیروی مورد نیاز برای ترمز را اعمال می کند در نتیجه ترمز گیری بهتر انجام می شود. در حالت عادی هر چرخی وزن بیشتری را تحمل می کند نیاز به نیروی بیشتری برای ایستادن دارد تا ترمز بهتر صورت گیرد یعنی هم به قدرت و هم به سرعت ترمز افزوده شود. در اغلب خودروها چرخ های جلو وزن بیشتری را متحمل می شوند و متناسب با آن نیاز به نیروی بیشتری دارند. در حالتی که خودرو بدون سرنشین های عقب است ۶۰% نیرو به چرخ ها جلو و ۴۰% به چرخ های عقب وارد می شود.

این سیستم با اعمال نیروی مناسب مانع از اعمال نیروی بالا به چرخ هایی با اصطکاک کمتر شده و در نتیجه مانع از  قفل شدن چرخهای با اصطکاک کمتر و خروج خودرو از مسیر متعادل می شود. اگر این نیرو به شکل متناسب توزیع نگردد، چرخ های سنگین تر با کمبود نیرو مواجه شده و در نتیجه خط ترمز افزایش پیدا می کند.

شرایط ضروری برای استفاده از سیستم ترمز EBD

دارا بودن هر یک از شرایط زیر نیاز به سیستم EBD را افزایش می دهد:

  • حرکت در مسیرهای لغزنده
  • زمانی که خودرو همراه با بار و یا مسافر حرکت میکند. (افزایش وزن چرخ های عقبی که نیازمند نیروی بیشتری برای ترمز است.)
  • ترمز گیری در پیچ و دور زدن( در این حالا چرخ ها به سمت پیچ نیازمند اعمال نیروی بیشتری نسبت به حالت عادی هستند.)
  • در حالت عادی (بدون هیچ یک از شرایط ذکر شده نیز چرخ های جلویی به نیروی بیشتری برای ترمز نیاز دارند.)
فروردین ۱۱, ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *