نحوه گرم کردن بخاری ماشین ، مشکلات و روش های بهبود عملکرد آن

نحوه گرم کردن بخاری ماشین ، مشکلات و روش های بهبود عملکرد آن

بخاری ماشین یکی از اجزای مهم و بسیار کاربردی در فصل سرما به شمار می رود. بخاری ماشین می تواند با کمترین مصرف سوخت به سرعت، ماشین را گرم نماید که البته در خودرو های قدیمی این زمان کمی طولانی تر بود اما امروزه با استفاده از آلیاژهای بهتر و رادیاتور های آلومینیومی این زمان به حداقل کاهش پیدا کرده است. روشن کردن بخاری خودرو در مقایسه با کولر آن صرفه اقتصادی بیشتری دارد زیرا مصرف انرژی بسیار کمتری دارد. در واقع بخاری برخلاف کولر فشاری را به موتور وارد نمی کند. علت این امر استفاده از گرمای موتور برای گرم کردن کابین است. در ادامه به شرح بیشتر بخاری خودرو ها می پردازیم:

نحوه کارکرد بخاری ماشین

بخاری ماشین برای گرم کردن کابین از گرمای تولید شده موتور استفاده می کند که در حالت عادی از بین میرود، در نتیجه روشن نمودن بخاری فشاری اضافه به موتور وارد نکرده و مصرف سوخت را نیز افزایش نخواهد داد.

گرمای تولیدی توسط موتور خودرو به آب رادیاتور منتقل می گردد تا از گرم شدن شدید موتور جلوگیری به عمل آید.زمانی که آب رادیاتور گرم می شود فن بخاری روشن شده و به حرکت در می آید تا گرمای آب گرم رادیاتور از طریق کانال های هوا به داخل کابین منتقل شود.

موتور خودرو چگونه گرم می شود؟

احتراق سوخت های فسیلی در محفظه موتور خودرو گرمای بسیار زیادی را تولید می کند.این گرم شدن زیاد اصلا مناسب نیست و نیاز به کنترل دارد. واتر پمپ و ترموستات از اجزایی هستند که به کنترل گرمای موتور کمک می کنند.سیستم گرمایشی و خنک کننده خودرو با یکدیگر ارتباط مستقیم داشته و عملکرد هر کدام بر روی دیگری تاثیرگذار است.برای عملکرد صحیح خودرو بایستی موتور به اندازه کافی گرم شود ولی در کنار آن نیاز است موتور توسط سیستم خنک کنندگی و یا آبی که در اطراف آن در گردش است، خنک شود. بخشی از این هوای گرم به محیط منتقل شده و بخشی دیگر در فصل سرد سال وارد کابین خودرو می شود.

گرما از طریق بخاری ماشین چگونه انتقال پیدا می کند؟

موتور خودرو نیاز به یک خنک کننده دارد تا از بالا رفتن دمای بیش از اندازه آن جلوگیری شود. آبی که در موتور خودرو جریان دارد، وظیفه خنک کنندگی موتور را بر عهده دارد. آب موتور به طور مداوم در حال گردش است و سر راه آن رادیاتور قرار دارد تا گرما به رادیاتور منتقل شود و از این طریق هوای گرم به کابین خودرو فرستاده می شود. پس از گرم شدن آب یا بالا رفتن آمپر رادیاتور، راننده می تواند با روشن نمودن دمنده، هوای گرم را وارد اتاقک خودرو نموده و یا میزان و شدت باد گرم را کنترل نماید.

زمان  گرم شدن بخاری ماشین

نکته ای که لازم است در این باره بدانید، روشن نکردن بخاری به محض نشستن در خودرو می باشد زیرا مدت زمانی کوتاه لازم است تا موتور خودرو گرم شود.این مدت زمان وابسته به عواملی مختلف است. در خودرو های قدیمی کاربراتوری مدت زمان گرم شدن آب موتور در حدود ۱۵ دقیقه بود. اما این مدت زمان در خودرو های انژکتوری به حدود ۳ دقیقه رسیده است.

اقدامات لازم برای بهبود عملکرد بخاری ماشین

با انجام راهکار های زیر می توانید عملکرد بخاری خودرو را بهبود ببخشید :

حرکت خودرو

همانطور که ذکر شد خودرو های امروزی انژکتوری بوده و به علت استفاده از آلیاژهای مرغوب و رادیاتور های آلومینیومی مدت زمان زیادی را برای گرم شدن نیاز ندارد. اما بهتر است برای بهبود عملکرد بخاری خودرو ابتدا حرکت کنید تا موتور خودرو گرم شود و به این ترتیب باد خودرو نیز گرمتر خواهد شد.

روشن کردن کلید A/C

کلید A/C در واقع کمپرسور تهویه هوا می باشد و می تواند رطوبت اضافی در کابین را خارج نماید. این کلید بیشتر در فصل تابستان کاربرد دارد. اما شما می توانید با روشن نمودن در فصول سرد سال، رطوبت موجود در کابین خودرو را خارج نمایید. خروج هوای داخل کابین به شما اجازه می دهد تنفس بهتری داشته باشید به علاوه از عرق کردن شیشه ها نیز جلوگیری به عمل می آورد.

باز کردن پنجره ها

باز کردن پنجره به خصوص در مواقعی که خودرو چندین سرنشین دارد امری ضروری محسوب می شود زیرا که ورود هوای تازه به کابین خودرو از عرق کردن شیشه ها جلوگیری به عمل می آورد.عرق کردن شیشه های ماشین میزان دید راننده را کاهش داده و خطرات بسیاری را به همراه دارد.

مشکلات متداول بخاری ماشین

مهمترین مشکلاتی که ممکن است برای بخاری خودرو شما ایجاد شود به این شرح است:

گرم نکردن بخاری ماشین

گرم نشدن کافی بخاری خودرو به دو علت روی میدهد:

  • عدم تبادل صحیح میان هوا و گرما در رادیاتور: علت این امر احتمالاً بروز مشکلاتی در رادیاتور است. در این مورد احتمال میرود که رادیاتور تخریب شده یا مجاری آن دچار گرفتگی شده است. که می توان با تعویض رادیاتور این مشکل را حل نمود.
  • گرفتگی شیلنگ آب رادیاتور : در این حالت آب گرم نمی تواند به درستی در شبکه رادیاتور گردش یابد در نتیجه تبادل گرمایی از رادیاتور به مجاری هوای اطراف رادیاتور به درستی انجام نمی گیرد.

اختلال در فن بخاری

اگر رادیاتور از نظر عملکرد صحیح مشکلی نداشته باشد، احتمالاً فن بخاری آسیب دیده است. در این حالت باید فن بخاری را تست نمایید و در صورت نیاز برای تعمیر یا تعویض اقدام کنید.

کاهش آب موتور

در برخی موارد اختلال در عملکرد صحیح بخاری خودرو ناشی از کمبود سطح آب در رادیاتور است که برای حل آن تنها باید مقداری آب به رادیاتور بیافزایید. همچنین می توانید نسبت به هواگیری و یا نشت یابی رادیاتور نیز اقدام نمایید.

نقش ترموستات در بخاری ماشین

ترموستات جزء سیستم خنک کنندگی خودرو به شمار می رود که وظیفه ی تغییر مسیر آب و استفاده از گرمای آن را بر عهده دارد. زمانی که دمای آب موتور بیش از اندازه گرم می شود، ترموستات به حرکت درآمده تا دمای آب را کنترل کند. زمانی که ترموستات خراب شده است، مداوم باز بوده و آب در موتور گردش می کند و فرصتی برای گرم شدن در موتور پیدا نمی کند و در نتیجه آبی که به رادیاتور وارد می شود بدنه ی آن را گرم نکرده، باد گرم بخاری نیز ایجاد نخواهد شد.

بوی بد بخاری

بخاری به دو علت کلی دچار بوی بد می شود :

  • عدم درز بندی مناسب پوسته فن : زمانی که این پوسته ها دچار مشکل می شوند،هوای اطراف آن وارد کابین شده و بوی نامطبوعی را به دنبال دارد.
  • نشت آب از رادیاتور بخاری : در این مورد باید شیلنگ های ورودی به سیستم و رادیاتور را بررسی نمایید تا نقطه نشت را بیابید.

مشکل در دریچه ها هوا

اگر دریچه ها مشکل داشته باشند از انتقال هوای گرم به کابین ممانعت به عمل می آید.دریچه ها چه مکانیکی و چه از انواع جدید باشد لازم است مورد بازبینی قرار بگیرند .

به شما توصیه می کنیم قبل از اقدام برای خرید خودرو های دست دوم از راهنمایی و کارشناسی خودرو کمک بگیرید تا عیوب احتمالی در زمینه بخاری خودرو شناسایی شود.

بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *